Praktyczne

wtorek, 06 stycznia 2015

Jako że całość się nie chciała zmieścić musiałam podzielić. Zanim zadacie pytanie sprawdzcie w cz 1.

Travelcard – Travelka to bilet wielokrotnego użycia i można go kupić na jeden dzień, tydzień, miesiąc i rok ( nie ma biletów weekendowych). Może to być papierowy bilet, albo można go mieć na karcie Oyster.

Travelka w strefach Londynu nie obejmuje dojazdu do Lotnisk w Luton, Stansted czy Gatwick, choć lotniska te mają w nazwie London, to leżą daleko poza granicami miasta i nawet tzw.  Greater London. Lotniska City i Heathrow są objęte strefami i można użyć na dojazd do nich Travelek lub Oysterek, jadąc metrem, autobusem (Piccadilly Line na Heathrow) , autobusem czy DLR (na City), nie można użyć ich w Heathrow Expressie (pociągu odjeżdżającym z Paddington) – tu trzeba kupić oddzielny bilet, jeżeli chcecie jechać tym expresem.

Travelkę kupuje się na określone strefy i tylko w nich można się poruszać. Jeżeli wyjeżdżacie za strefy określone na Travelce musicie kupić tzw. „extension” .

Travelka obejmuje: metro (underground, tube), autobusy (miejskie – tu nie ma podziału na strefy), tramwaje (tram), DLR, overground, National Rail.

Peak time czyli godziny szczytu w transporcie - to czas w ciągu dnia, gdy jest największy tłok, bo ludzie jadą do pracy, szkoły a potem z pracy i szkoły itp. Peak time to czas przed godziną 9:30 od poniedziałku do piątku oraz między 16:00 a 19:00 dla opłat jednorazowych w dni powszednie.

Off Peak - to po godzinie 9:30, oraz weekendy i dni świąteczne (Bank Holidays) .

Tavelka jednodniowa ma dwie opcje: Peak i Off Peak, jest dostępna tylko w wersji papierowej.

Mamy więc Travelkę jednodniową w wersji Anytime – całodzienną, bo ważna jest przed 9:30  czyli w porannych godzinach szczytu ( Peak Time).

Day Off-Peak - czyli podróż się ma zacząć po 9:30 rano, jest ważna w czasie szczytu popołudniowego.

Każda Travelka (jednodniowa lub okresowa) jest ważna do 4:30 rano następnego dnia - tak żeby móc do domu wrócić nocnym autobusem. Metro i koleje w większości zamierają w okolicy północy. Są plany, aby wprowadzić całodobowe metro i na początek ma tak być w weekendy.

Travelki okresowe (bilety sezonowe) mają daty ważności początkową i końcową, a ważne są także do godziny 4:30 po dniu wygaśnięcia Travelki czyli np. jeżeli macie Travelkę ważną do 10 lutego to, jeżeli chcecie wrócić do domu autobusem nocnym, możecie to zrobić do godziny 4:30 rano dnia następnego czyli 11 lutego .

Travelek nie można użyć na tzw. specjalnych pociągach np. Heathrow Express.

Travelkę można kupić na 7 dni przed dniem, w którym chcemy ją użyć, lub od dnia w którym ma się zacząć – wybieramy od kiedy ma być ważna i na ile. Tygodniowa Travelka  (ważna 7 dni) zaczynająca się np. w piątek 2 Stycznia i jest ważna do 8 stycznia w czwartek, ale jeszcze wrócimy do domu nocnym autobusem do 4:30 w piątek 9-tego. Miesięczna Travelka zaczynająca się np. 20 stycznia będzie ważna do 19 lutego i znów z tą opcją do 4:30 rano dnia następnego na noce powroty do domu, hotelu itp.

Dla dziennych i tygodniowych Travelek papierowych ( printed tickets) nie trzeba mieć tzw „photocards” - to specjalne karty z fotografią towarzyszące biletom sezonowym ważnym przez miesiąc lub dłużej. Z jednej strony mają one ukrócić pożyczanie sobie biletów sezonowych, z drugiej jeżeli zgubicie lub wam ukradną ten bilet, to teoretycznie bez tej „photocard” nie będzie go można użyć, bo jak złapią to karę wlepią. Do Tavelek papierowych miesięcznych i rocznych trzeba wyrobić sobie „photocard”. Można mieć Travelkę miesięczną i roczną na Oysterce ale wtedy Oysterka musi być zarejestrowana.

Travelki są sprzedawane na wszystkich stacjach metra w okienkach biletowych, (choć obecny mer Londynu ma plan zamknąć kasy biletowe na stacjach metra - takie głupie pomysły mu się po głowie szwędają), w automatach ( są instrukcje po polsku), na stacjach kolejowych, w sklepach – kioskach oznaczonych znaczkiem Oyster or TfL, i oczywiście przez Internet.

Travelki papierowe wkładamy w bramkę w jeden otworek z przodu, a potem ona nam wyłazi na górze przez drugi otworek i trzeba ją zabrać - to wtedy otworzy się bramka – taki sprytny trick by ludzie nie zostawiali biletów. Jak wam bilet utknie, to trzeba zawołać pracownika – lepiej zachować rachunek kupna, bo jest na nim numerek i łatwo znaleźć który Wasz. W autobusach niczego papierową Travelką nie dotykacie – pokazujecie datę ważności kierowcy i już.

Bilet jednorazowy nie wyłazi przez ten otwór (podróż jest skończona nie wołajcie pracownika, bo będzie obciach ), bramka się otwiera po tym jak go włożycie i zamyka po przejściu przez nią.

W bramkach są czujniki i jak ktoś się ładuje nadprogramowo to może zostać przycięty i uznany za gapowicza. Uwaga - jeśli przechodzicie za kimś, to nie dotykajcie swoją kartą i nie wkładajcie biletu zanim on nie przejdzie, bo możecie mu niechcący zafundować przejazd. Jeżeli ktoś ma problem i zaświeci mu się czerwone ostrzeżenie, a Wy dotkniecie i odczyta waszą Oysterkę czy kartę bezdotykową lub papierowa Travelka przejdzie i zapali się zielone  - to oni przed Wami wejdą, a Wam się przed nosem bramka zamknie. Trzeba się będzie asystentowi tłumaczyć. Śpiesz się powoli, jak mawia przysłowie pszczół.

Travelki Jednodniowe  nowości i kontynuacje - ceny w tabelce na dole wpisu:

  • zlikwidowano papierowe Jednodniowe Travelki na strefy 1-2
  • na strefy 1-4 można tylko kupić papierową Jednodniową Travelkę w typie Anytime i kosztuje ona teraz 12 funtów.
  • Jednodniowa Travelka Anytime na strefy 1-6 pozostaje bez zmian 17 funtów.
  • Jednodniowa Travelka Off Peak na strefy 1-6 wzrosła do 12 funtów dla osoby dorosłej, dzieci 6 funtów.
  • Dziecięce Travelki Jednodniowe kosztują połowę ceny Travelki dla osoby dorosłej

Karta Oyster– to taki plastikowy bilet wielokrotnego użytku, można mieć na niej Travelkę tygodniową, miesięczną i roczną. Można też naładować sobie pieniądze i płacić za każdy przejazd - nazywa się to „pay as you go” (karta przedpłacona). Jest to tańsze niż płacenie gotówką, czy kupowanie pojedynczego biletu na metro itp.

Karta Oyster jest wydawana za kaucją £5,  tu nic się nie zmieniło. Kaucja jest do odzyskania, gdy się tę kartę odda, a można to zrobić  na każdej stacji metra lub w puntach sprzedaży, które są oznaczone niebieskim symbolem tej karty (nawet ogłaszają, że można im ją wysłać pocztą i też to jakoś zorganizują)

Price Cap (Price Capping – Limit Dzienny )  to taki system na karcie Oyster i kartach płatniczych bezdotykowych, który powoduje, że gdy osiągniemy określony dla danych stref limit opłat, to resztę przejazdów mamy  w tych strefach „za darmo”.

Koszt Daily Cap jest mniejszy niż dzienna Travelka.

Używanie karty Oyster

Można jej używać w autobusach - dotykamy tylko raz żółtego czytnika przy kabinie kierowcy przy wsiadaniu. Jeżeli są to nowe Routemastery i otwierają się wszystkie drzwi, a tylne są otwarte cały czas ( z wyjątkiem wieczorów i weekendów) , to dotykamy czytników przy wejściu przy drzwiach – uwaga, nie ma czytników na piętrze.

Natomiast w metrze, pociągach, DLR i na Overgroundzie dotykamy czytnika przy wchodzeniu i wychodzeniu ze stacji. Jest to ważne, bo jeżeli macie „pay as you go” nawet z wystarczającymi funduszami, a zapomnijcie dotknąć czytnika przy wejściu, podczas kontroli inspektor potraktuje to jak jazdę na gapę. Natomiast, jeżeli zapomnicie dotknąć przy wyjściu (np., gdy nie ma bramek) to automatycznie skasuje opłatę karną 8.80 funta – ta opłata nie wlicza się w Price Capping . Autobusy to wyjątek – tylko raz, gdy wsiadamy.

Kartą Oyster „pay as you go” można płacić tylko za jedną osobę, jest blokada, żeby przypadkowo nie kasowało 2 razy, nie da się tego obejść.

Autobusy i Tramwaje

Uwaga  w autobusach miejskich w Londynie nie można płacić gotówką.

Opłata za przejazd 1.50 funta, Daily Price Cap 4.40 funta. ( jest błąd na ich stronie, w paru miejscach nadal mają cenę z ubiegłego roku)

Wsiadając do autobusu dotykamy czytnika kartą Oyster lub kartą przystosowaną do uiszczania opłat metodą bezdotykową. Jeżeli mieszkacie w UK, to nie ma problemu, jak przyjedziecie do Londynu i macie taką kartę, możecie jej używać i opłaty będą jak z Kartą Oyster ( za pojedyncze przejazdy i także Price Capping za cały dzień – tylko pamiętajcie, żeby używać cały dzień tej samej karty). Uwaga też na przytykanie całego portfela, bo wtedy nie macie kontroli, z której karty was skasuje. Jeżeli macie więcej niż jedną bezdotykową, lub np. Oysterkę, trzeba się jednak wysilić i wyjąć ten kawałek plastiku.  

Wimbledon  jeśli jedziemy z tej stacji tramwajem, trzeba dotknąć przy wejściu na stacje przez bramki, a potem także żółty czytnik na peronie ( jest to bowiem stacja, z której można jechać także metrem oraz pociągiem, i chodzi o to, aby tylko skasowało za podróż tramwajem. Gdy jedziemy tramwajem do Wimbledonu, to dotykamy czytnika na przystanku tramwajowym, z którego wyjeżdżamy, a potem tylko bramek na dworcu w Wimbledonie.

Opłata za przejazd Tramwajem   2.50 funta, płacona gotówką, Karta Oyster i Bezdotykowa 1.50 funta.

Bus Saver tickets – karnety, nie ma ich już w sprzedaży, ale można nadal używać, jeżeli ma się ich jakiś zapas.

Tygodniowe, miesięczne i roczne Bus Passy są tylko na Kartach Oyster, papierowych już nie wydają. Tygodniowy Bus and Tram Pass kosztuje 21 funtów, miesięczny 80.70 funtów.

Travelka pozwala na podróżowanie we wszystkich strefach autobusami komunikacji miejskiej oznaczonymi znaczkiem Transport for London.

Tramwaje i Travelka – można użyć Travelki tygodniowej, miesięcznej jeżeli obejmuje ona strefy 3, 4, 5 lub 6.

Day Buss and Tram Pass powróciły po latach nieobecności, można je znów kupić w formie jednodniowej, ale tylko w dniu, kiedy jej chcemy użyć. Kosztuje 5 funtów, czyli Price Cap jest nadal tańszą opcją. Day Buss and Tram Pass jest do kupienia w formie plastikowej (w sklepach i centrach informacji) i papierowej (na stacjach metra i niektórych automatach). Za tę plastikową, wyglądającą jak Oysterka, nie dostanie się zwrotu kaucji – więc uważajcie, aby wam ktoś tej jednorazówki nie podsunął jako Oysterki.

Doładowanie Karty Oyster

Można to uczynić w każdym punkcie sprzedaży oznaczonym niebieskim symbolem Oyster, w kasie na każdej stacji metra i w automatach, także na dworcach kolejowych, no i oczywiście przez Internet.

Sprzedawcy mogą nam też powiedzieć, ile mamy na karcie. Gdy podajemy kartę mówimy np. ile chcemy doładować funtów, jeżeli używa się „pay as you go” - albo gdy chcemy tygodniową lub miesięczną Travelkę na Karcie Oyster to mówimy na ile czasu, na ile stref, i od kiedy ma zacząć działać.

Doładowanie w automatach  (jest instrukcja, jak to zrobić po polsku) jest też dość proste.

Najpierw dotykamy żółtego czytnika kartą Oyster, tu pojawiają się opcje co chcemy zrobić : „pay as you go” , czy kupić Travelkę.

Opcja „pay as you go” pozwala na doładowanie pieniędzy,

  • wybieramy z opcji na ekranie ile chcemy doładować,
  • płacimy gotówką lub kartą
  •  uwaga jeszcze raz dotykamy czytnika kartą  Oyster aby ją zaktualizować – jest to ważne.

Potem możecie jeszcze raz dotknąć czytnika i sprawdzić, ile macie na konciei czy zadziałało. Na wszelki wypadek zabierzcie też dowód wpłaty-doładowania.

Druga opcja  - Travelka – na tydzień i na miesiąc, do miesięcznej należy zarejestrować kartę aby ją chronić. Do tygodniowej nie trzeba tego robić.

  • wciskamy więc na ekranie, np. że chcemy tygodniową (7 dniową)
  • na ile stref
  • od kiedy ma być ważna
  • płacimy
  • znów dotykamy żółtego czytnika aby kartę zaktualizować.

Karty Bezdotykowe

Można tymi kartami płacić w autobusach, metrze, w tramwajach, na DLR i większości pociągów w obrębie zarządzanym przez TfL. Uwaga jeżeli karta nie została wydana w Wielkiej Brytanii to musice się dowiedzieć u wydającego banku ( instytucji )czy będzie ona tu działała i jakie będą ewantualnie opłaty za używanie tej karty.

Karta taka działa niemal jak Oysterka i tak mamy tu Peak and Off Peak, taryfę na pojedyncze przejazdy, Daily Price Capping na Autobusy i Tramwaje  oraz na cały transport (metro, DLR, bus, tram, kolej) – opłata podobnie jak Price Cap na Oysterce zależy od przejechanych stref.

Uwaga - jeżeli używacie jej w metrze, DLR, na kolei, to dotykacie kartą bezdotykową czytnika tak, jak używając Oysterki przy wejściu i potem przy wyjściu ( pamiętajcie aby użyć tej samej karty ! ) , a w autobusie tylko raz, w tramwaju tak jak Oysterki, pamiętajcie o Wimbledonie - trzeba dotknąć także na peronie przy wsiadaniu do tramwaju.

Funkcja „Monday to Sunday Cap” to taka automatyczna travelka tygodniowa. Jeżeli używa się tej samej Karty Bezdotykowej od poniedziałku do niedzieli, to automatycznie, jak dojdziemy do opłaty tygodniowej, przestaje nabijać. Podobna zasada jak Daily Price Cap – ale podkreślam, trzeba przez ten czas używać tej samej karty, działa to tylko w tym obrębie czasowym, może to się zmieni, ale obecnie nie wskoczy nam ten „Cap” np. od środy do wtorku lub soboty do piątku.

 

Przykładowe opłaty gotówką i Karta Oyster w systemie „pay as you go” w metrze, także na kartach bezdotykowych.

Strefa

Opłata gotówką

Oyster „pay as you go”

Peak

Off Peak

Peak Price Cap

Off Peak Price Cap

1

£4.80

£2.30

£2.30

£6.40

£6.40

1-2

£4.80

£2.90

£2.30

£6.40

£6.40

1-3

£4.80

£3.30

£2.80

£7.50

£7.50

1-4

£5.80

£3.90

£2.80

£9.20

£9.20

1-5

£5.80

£4.70

£3.10

£10.90

£10.90

1-6

£6.00

£5.10

£3.10

£11.70

£11.70

2-3

£4.80

£1.70

£1.50

£7.50

£7.50

2-6

£5.80

£2.80

£1.50

£11.70

£11.70

Peak Time Price Cap np. dla strefy 1 spadł z 8.40 funtów do 6.40 funtów; a Peak Price Cap dla 1-3 z 10.60 funtów na 7.50 funtów. Pojedyńcze opłaty na Oysterce i kartą bezdotykową wzrosły generalnie o około 10 pensów. Niestety wzrosły ceny niektórych Off Peak np. dla stref 1-4 z 7.70 funtów na 9.20 funtów.

Przykłady opłat za Travelki okresowe (Anytime and Day Off Peak – tylko papierowe; Tygodniowe i dłuższe mogą być na Oysterce)

Travelka

Strefa

Day Anytime

Day Off Peak

Tygodniowa

Miesięczna

roczna

1 i 1-2

£12.00

£12.00

£32.10

£123.30

£1284

1-3

£12.00

£12.00

£37.10

£144.80

£1508

1-4

£12.00

£12.00

£46.10

£177.10

£1844

1-5

£17.00

£12.00

£54.70

£210.10

£2188

1-6

£17.00

£12.00

£58.60

£225.10

£2344

2-3

£12.00

£12.00

£24.10

£92.60

£964

2-6

£17.00

£12.00

£40.10

£154.00

£1604



  • Najczęściej zadawane pytania:
  • Co się bardziej opłaca Travelka czy Oysterka? To naprawdę zależy jakie macie plany, czy jest to urlop, czy tu chcecie zamieszkać, czy to jest jeden pobyt, itp. Musicie popatrzeć na ceny i sami zdecydować, bo ja nie jestem w stanie tego za was zrobić. Czasem opłaca się zainwestować w Oysterkę, a czasem nie.
  • Jak dojechać z … do… ? Podaje linki do mapek metra i kolei, proszę tam sprawdzić. Na stronie TfLu jest też specjalna strona „Journey planner”,  na której to można sobie dokładnie sprawdzić, podając różne wiadomości np. stacje metra, nazwy atrakcji turystycznej, a najlepszym sposobem jest podanie kodu pocztowego.
  • Hotele – najlepsze strony, których sama używam podróżując po Wielkiej Brytanii to Tripadvisor, expedia - proszę tam zajrzeć.
  • Ile kosztuje przejazd z … do… Kochani, macie linki do cenników, proszę sprawdzić samemu. Tube, DLR i Overground   National Rail
  • Przejazdy z i do Londynu koleją tu proszę sprawdzać koszty i połączenia.
  • Oferta 2 za 1 na atrakcje ważna jest tylko z aktualnymi biletami kolejowymi lub Travelkami kupionymi w kasie na dworcu kolejowym – są one w pomarańczowym kolorze. Nie można mieć np. biletu z ubiegłego roku i próbować go użyć. Nie może to też być jakikolwiek bilet np. z Yorku do Edynburga, a próbujecie go użyć w Londynie. Trzeba mieć kupon z broszurki „2 for 1”, które są na większości dworców kolejowych i biurach Informacji Turystycznych. Można też wydrukować z Internetu na stronie Days Out – trzeba mieć wydruk, nie można tylko pokazać kuponu na telefonie. Jeżeli w atrakcji powiedzą „nie”, proszę nie robić obciachu i nie kłócić się, bo osoby, które tam pracują lepiej wiedzą, czy akceptują ofertę i jakie są warunki akceptacji.

Miłego zwiedzania, mieszkania itp...

Jak to zwykle na początku roku zacznę od nowych cen w londyńskim transporcie, bo, tak jak zwykle, zafundowano nam podwyżkę wspartą licznymi robotami na liniach metra i torach kolejowych – chyba byłoby nudno w zimie bez tych autobusowych serwisów zastępczych, odwołanych pociągów itp.   

Najpierw jednak wyjaśnię trochę terminologii, bo zawsze się pojawiają jakieś pytania w tej sprawie.

Londyn jest podzielony na 6 stref głównych (na niektórych liniach są dodatkowe strefy podmiejskie – proszę zerknąć na mapkę metra i sieci komunikacyjnej w Londynie) i cena opłaty za przejazd zależy od ilu i przez jaki strefy przejeżdżamy. Miasto ma różne rodzaje transportu: Tube (metro), autobusy, DLR czyli Docklands Light Railway, Tram (tramwaje) i National Rail (czyli koleje) oraz London Overground - też kolejka, która kiedyś nazywała się Silverlink. Autobusy nie są uzależnione od stref i opłata za przejazd jest stała, każda travelka pokrywa przejazd autobusami miejskimi w obrębie Londynu.( coach to autobus międzymiastowy, nie podlega TfLowi i np. jadąc coachem czy pociągiem na Stansted nie możemy użyć ani Travelki ani Oysterki)

TfL to skrót od Transport for London - siły wyższej, która koordynuje i zarządza różnymi rodzajami transportu w stolicy. Jest na ich stronie informacja po polsku, ale mają w broszurce jeszcze ceny z ubiegłego roku.

Christmas Day (25.12) – Boże Narodzenie – nic nie jeździ, każdy świętuje.

Przewóz bagażu  nie podlega opłacie, więc bez problemu można zabierać walizki, wózki itp., jeżeli jesteśmy te rzeczy w stanie sami przenosić i nie są one dłuższe niż 2 metry. Nie można ich umieszczać na siedzeniach i w przejściach, nie można przewozić materiałów niebezpiecznych, takich które mogą uszkodzić autobus, pociąg lub zranić innych podróżnych. Rowery nie są mile widziane w godzinach szczytu, i nic dziwnego czasem nie ma jak oddychać i taki osobnik z rowerkiem naprawdę wkurza. W pociągach są często specjalnie wydzielone miejsca gdzie należy postawić rower. Do autobusu wpuszczają tylko z rowerem składanym.

Osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach – w autobusach są wydzielone miejsca, często zajmowane przez matki z dziećmi w spacerówkach, teoretycznie powinny takie osoby zwolnić to miejsce dla osoby niepełnosprawnej, ale nie zawsze tak się dzieje. Autobusy mają rampy wysuwane w środkowych drzwiach (rampa wysuwa i wsuwa się przy zamkniętych drzwiach). Są limity w rozmiarach wózków: 70 cm szerokości i 120 cm długości plus waga jaka jest określona dla rampy w modelu autobusu – jest to wypisane na rampie lub przy drzwiach. Wózki elektryczne: szerokość 60 cm, długość 100 cm o promieniu skrętu 120 cm. Chodzi o to aby zmieścić się w to przeznaczone miejsce, wózek należy zaparkować plecami do kierunku jazdy. Osoba niepełnosprawna podróżuje autobusem za darmo, natomiast osoba jej towarzysząca podlega zwykłej taryfie.  Psy przewodniki, jak i każde inne jeżdżą za darmo.

W pociągach i na stacjach są przenośne rampy - trzeba zgłosić się do pracownika, który wtedy pomoże. Dużo stacji metra i kolejowych ma windy (lift)  itp. ułatwienia, ale nadal na części stacji są tylko schody. Nie można używać wózków na ruchomych schodach (escalator)  – jest to niebezpieczne nie tylko dla osoby na wózku, ale i innych używających ruchomych schodów.

W metrze i na dworcach kolejowych są specjalne szerokie bramki dla osób niepełnosprawnych, otwierają się one i zamykają wolniej, należy ich także użyć, gdy podróżuje się z dziećmi, wózkami dziecięcymi i walizkami.

Podróżowanie w grupie - musi być co najmniej 10 osób i muszą one podróżować razem, ten typ biletu tylko na strefy 1-6 ; osoba dorosła 8 funtów dziecko 4 funty. Podróż tylko w czasie Off Peak ( po 9:30 w dni powszednie i w weekendy i święta).

Podróżowanie z dziećmi

Dzieci do lat 5  podróżują za darmo, oczywiście nie same, pod opieką osoby dorosłej. Przy przechodzeniu przez bramki lepiej wziąć malucha na ręce lub przejść przez szeroką bramkę (dla wózków), żeby dziecka nie przycisnęło.

Dzieci od 5 do 10 lat jeżdżą za darmo autobusach; w metrze, DLR za darmo, ale tylko jeśli są pod opieką rodziców albo osoby dorosłej (do 4 dzieciaków na jednego dorosłego). Gdy mają same używać transportu należy im wyrobić kartę Oyster dla dzieci (5-10 Oyster Photocard), jest tu opłata administracyjna £10 i trzeba dostarczyć zdjęcie. Dobrze jest taką kartę wyrobić jeśli dzieciak wygląda na więcej niż 10 lat, nawet jeżeli ma tylko używać autobusów.

Uwaga: na kolei (National Railway) za darmo tylko do 5 roku życia.

Dzieci 11-15 należy wyrobić Zip Oyster photocard, z nią mają dzieciaki darmowe przejazdy autobusami i tramwajami oraz „pay as you go” na dziecięcych taryfach w metrze, DLR, pociągach i Overgroundzie a także sezonowe bilety w taryfach dziecięcych na tydzień, miesiąc itp.

  • Ograniczenie wiekowe – na stronie TfLu jest napisane, że dziecko się kwalifikuje jeżeli przed 31 sierpnia dziecko nie ukończyło 16 lat (Over 10 years and 11 months; Under 16 on 31 August).
  • Ważność karty to zawsze koniec września danego roku.

Trzeba złożyć aplikację przez Internet lub na poczcie. Trzeba udowodnić wiek, można użyć paszportu, aktu urodzenia, dostarczyć fotkę oraz zapłacić £10 które to jest opłatą administracyjną i nie jest zwracane, nawet jeżeli aplikacja zostanie odrzucona. Uwaga od połowy czerwca zmiana opłat - wzrost do 15 funtów za 11-15 Zip Oyster a do 20 za 16+ Zip Oyster.

Więcej szczegółów na stronie TfLu : 11-15 Zip Oyster photocard . Proszę potem kliknąć na "How to Apply" i mamy dwie opcje "I live in London borough" oraz "I live outside London" ( to też dotyczy zagranicy, wybiera się miejsce odbioru i trzeba przy odbiorze pokazać paszport dziecka z datą urodzenia.)

Są nadal w sprzedaży Dzienne Dziecięce  Jednodniowe Travelki w formie papierowej, w dwóch wersjach Peak (Anytime) i Off Peak. Dziecko musi być poniżej 16 roku życia, ale nie ma tu ogranicznika „sierpniowego” – ta data jest ważna tylko, gdy wyrabiamy 11-15 Oyster Photocard. Czyli jeżeli Wasza pociecha 14 września będzie miała  15 lat 11 miesięcy i 23 dni to nadal możecie kupić Jednodniową Travelkę Dziecięcą.

 Uwaga jest nowość w kategorii podróżowanie z dziećmi.

 

Pojawiła się opcja 11-15s Young Visitor discount.

 

To nowa inicjatywa i trochę pomaga, ale nie całkiem. Otóż można przerobić na maximum 14 dni tymczasowo Oysterkę na opcję płacenia stawek dziecięcych w systemie Pay as you go. Można to zrobić w kasach biletowych metra w strefie 1, na Heathrow, w Centrach Informacji Turystycznej i na stacji Kolejowej Victoria. Gdy to się wyrabia dziecko musi być z osobą wyrabiającą i Oysterka musi być zarejestrowana. No i tu się zaczynają górki, bo rejestruje się kartę w kasach metra, wypełnia się druczek i potwierdza adres rachunkiem, adres musi być w UK. Potem jednak stwierdzają że można taką zniżkę nałożyć na Visitor Oyster Card jeżeli już się taką ma ( kupuje się je przed przyjazdem do UK przez Internet) Po upływie tych 14 dni Oysterka znów jest ze stawkami dla dorosłych. Więc opcja ta pomaga jeżeli już mieszkacie w UK bo nie ma problemu z rejestracją Oysterki ale gdy przyjeżdżacie i nie załatwicie sobie tej Visitor Oyster Card odpowiednio wcześnie to już nie bardzo jest możliwość wykorzystania tej nowej opcji, bo na razie ( kwiecień 2015) nie akceptują adresów poza granicami UK w czasie rejestracji.  

Można też wyrobić kartę 16+Zip Oyster Card jeżeli nie mieszka się w UK - nowość - TfL ostation ciągle wprowadza zmiany, zwylke to robili raz przy corocznej zmianie cen.  Travel for under 18  na linku są zasady i link do składania aplikacji. Co trzeba dostarczyć wypełniając aplikację adres email, opłatę administracyjną, zdjęcie w formacie elektronicznym do 2mb; Kartę odbiera się osobiście w Londynie w Vistior lub Travel Information Centre (wyszczególnionym w mailu potwierdzającym) trzeba przynieść ten mail z potwierdzeniem że się to dostało i passport, ID card, dziecka lub akt urodzenia wszystko oryginalne dokumenty nie photocopie. Trzeba to zrobić co najmniej 4 tygodnie przez przyjazdem.

Zasady dla mieszkających w UK i Londynie są inne - możecie sprawdzić na tym samym linku. 



Studenci - uczący się w Londynie mają prawo do zniżkowych biletów okresowych, ale trzeba być studentem w akceptowanych placówkach – ich lista jest na stronie TfLu, oraz mieszkać w czasie studiowania w Londynie. Można sobie wyrobić kartę przez Internet, wypełniając podanie (aplication form), dostarczając fotkę i dowód, że jest się studentem – wydają to w placówkach edukacyjnych. Jest oczywiście opłata administracyjna £10, ale potem jest 30 % zniżki przy opłatach za Travelki okresowe.

Turystyczne Karty Oyster i Travelki kupowane przed przyjazdem

Można kupić tzw. Visitor Oyster Card lub Travelki przed przyjazdem do Londynu – odpowiednio wcześnie, bo wysyłają je do domu. Są nawet specjalne oferty z Visitor Oyster Card zerknijcie na ten link. 

Visitor Oyster Card może być używana tak samo, jak Oysterka kupiona na miejscu, można ją doładować, jak się wyda pieniądze. Minimum z jakim ją sprzedają to 10 funtów plus 3 funty opłaty aktywizującej – nie ma możliwości odzyskania tej sumy.

Travelki są w wersjach jednodniowa Anytime strefy 1-4 i 1-6 oraz Off Peak  na strefy 1-6. Ceny takie same ,jak kupowane na miejscu (popatrzcie w tabelkę). Dziecięce Travelki jednodniowe to połowa ceny dla osoby dorosłej. Przez Internet można kupić także tygodniową Travelkę i uwaga - można je kupić także dla dzieci w formie papierowej. Jest też więcej możliwości wyboru stref (1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6) Cena dziecięcej to połowa ceny dla osoby dorosłej. Ceny takie same jak kupowane na miejscu. Do tego jest doliczona opłata za dostawę. Wybieramy kraj, do którego ma być przysłana i datę od której ma być ona ważna (tego nie można po przyjeździe zmienić – więc jak coś nie wypali z przyjazdem, to przepadło).  Jeżeli okaże się, że im wyjdzie, że nie zdążą wysłać to transakcja nie przejdzie,. Musicie to kupić z odpowiednim wyprzedzeniem, oni zakładają 12-16 dni roboczych , tak żeby nie siedzieć już na walizce i czekać na listonosza.

Uwaga: te Travelki są wydawane przez TfL i nie uprawniają do skorzystania z oferty „2 za 1” przy zwiedzaniu atrakcji turystycznych. Aby skorzystać z tej oferty, trzeba mieć bilet lub Travelkę kupioną na stacji kolejowej – jest ona pomarańczowa i ma symbol National Rail.

Link do różnych Map   Mapa Metra i Pociągów

Tu są szczegółowe zasady korzystania z różnego rodzaju transportów Terms and Conditions of Carriage

No i okazało się że jest tu limit objętości wpisu i nie da się wszystkiego zmieścic w jednym.

Zanim zadacie pytanie przeczytajcie część drugą tutaj

czwartek, 06 lutego 2014

Trochę was zaniedbałam drodzy czytelnicy, ale ostatnio graliśmy intensywnie w gry i jakoś ciągle mi brakowało czasu na pisanie, a i biurko nam się rozpadło i trzeba było uzbierać kasę na nowe. Ale teraz już jest, możemy sobie oboje siedzieć i nie ma już wymówki, aby nie pisać. Tematów się nazbierało: wystawy: kino, urlopy itp., ale jak to zwykle na początku roku zacznę od nowych cen w londyńskim transporcie.

Najpierw jednak wyjaśnię trochę terminologii, bo zawsze się pojawiają jakieś pytania w tej sprawie.

Londyn jest podzielony na 6 stref głównych (oraz na niektórych liniach są dodatkowe  strefy podmiejskie – proszę zerknąć na mapkę metra i sieci komunikacyjnej w Londynie) i cena opłaty za przejazd zależy od ilu i przez jaki strefy przejeżdżamy. Miasto ma różne rodzaje transportu: Tube (metro),  autobusy, DLR czyli Docklands Light Railway,  Tram (tramwaje) i National Rail (czyli koleje) oraz London Overground - też kolejka, która kiedyś nazywała się Silverlink.

TfL- skrót Transport for London.

Travelcard – Travelka to bilet wielokrotnego użycia i można go kupić na jeden dzień, tydzień, miesiąc i rok ( nie ma biletów weekendowych). Może to być papierowy bilet, albo można go mieć na karcie Oyster. Tavelka jednodniowa ma dwie opcje: Peak i Off Peak, jest dostępna tylko w wersji papierowej. Mamy więc Travelkę jednodniową w wersji Anytime – całodzienną, bo ważna jest przed 9:30 w tzw. Peak Time i jest przez to droższa oraz Day Off-Peak - czyli podróż się ma zacząć po 9:30 rano. Travelka jednodniowa jest ważna do 4:30  rano następnego dnia - tak żeby móc do domu wrócić nocnym autobusem.  Metro i koleje w większości zamierają w okolicy północy. Są plany, aby wprowadzić całodobowe metro i  od przyszłego roku na początek ma tak być w weekendy. Na Oysterce mamy tzw. Price Cap.

Travelka obejmuje: metro, autobusy (miejskie), tramwaje, DLR, overground, National Rail.  

 

Peak time - czyli godziny szczytu w transporcie - to czas w ciągu dnia, gdy jest największy tłok, bo ludzie jadą do pracy, szkoły a potem z pracy i szkoły itp. Peak time  to czas przed godziną 9:30 od poniedziałku do piątku oraz miedzy 16:00 a 19:00 dla opłat jednorazowych.

Off Peak -  to po godzinie 9:30, oraz weekendy i dni świąteczne.

W tym roku wprowadzono „małe” zmiany w sprzedawanych Travelkach jednodniowych Off Peak – otóż zlikwidowano papierowe Travelki Off Peak dla stref 1-2 i 1-4 ale Daily Price Cap na Oysterkach dla tych stref zachowano – to chyba po to, aby zmusić ludzi do używania Oysterek, albo uprościć rodzaje biletów bo w planach jest zamknięcie większości kas biletowych na stacjach metra. Jest tylko jedna Travelka Off Peak i kosztuje tyle samo na 1 co i na 1-6 stref – cena £8.90.

Karta Oyster – to taki plastikowy bilet wielokrotnego użytku, można mieć na niej Travelkę tygodniową, miesięczną i roczną albo można naładować sobie pieniądze i płacić za każdy przejazd -  nazywa się to „pay as you go” (karta przedpłacona). Jest to tanńsze niż płacenie gotówką w autobusie, czy kupowanie pojedynczego biletu na metro itp.

Karta Oyster jest wydawana za kaucją £5,  tu nic się nie zmieniło. Kaucja jest do odzyskania jak się tę kartę odda, a można to zrobić  na każdej stacji metra lub w puntach sprzedaży, które są oznaczone niebieskim symbolem tej karty (nawet ogłaszają, że można im ją wysłać pocztą i też to jakoś zorganizują) .

Używanie karty Oyster

Można jej używać w autobusach - dotykamy tylko raz żółtego czytnika przy kabinie kierowcy przy wsiadaniu. Natomiast w metrze, pociągach, DLR  i na Overgroundzie dotykamy czytnika przy wchodzeniu i wychodzeniu. Jest to ważne, bo jeżeli macie „pay as you go” nawet z wystraczającymi funduszami, a zapomnicie dotknąć czytnika przy wejściu, podczas kontroli inspektor potraktuje to jak jazdę na gapę. Natomiast jeżeli zapomnicie dotknąć przy wyjściu (np. gdy nie ma bramek) to automatycznie skasuje jak za całodzienną Travelkę. Autobusy to wyjątek – tylko raz.

Price Capping – to taki system na karcie Oyster, który powoduje, że nie zapłaci się  więcej używając Oysterki niż gdyby się kupiło papierową Travelkę. Koszt Daily Cap na Oysterce jest mniejszy niż dzienna Travelka, czyli jeżeli mieszkacie w Londynie, lub będziecie tu wracać, to warto jest zainwestować w tę kartę. Jest to też oczywiście intensywne zachęcanie ludzi do używania Oysterek. Oczywiście jest tu też opcjia Peak and Off Peak time.

Pozostawiono Daily Price Cap na wszystkie strefy i rodzaje na poziomie z ubiegłego roku. Dobrze że przynajmniej to się nie zmieniło.

Dzieci do lat 10 jeżdżą za darmo jeśli są pod opieką rodziców albo osoby dorosłej (do 4 dzieciaków na jednego dorosłego), a gdy mają same używać transportu można im wyrobić kartę Oyster dla dzieci, jest tu opłata administracyjna £10 i trzeba dostarczyć zdjęcie. Dobrze jest taką kartę wyrobić jeśli dzieciak wygląda na więcej niż 10 lat.

Dzieci 11-15 należy wyrobić Zip Oyster photocard, z nią mają dzieciaki darmowe przejazdy autobusami i tramwajami oraz „pay as you go” na dziecięcych taryfach w metrze, DLR, pociągach i Overgroundzie. Trzeba złożyć aplikację przez Internet lub na poczcie. Trzeba udowodnić wiek, można użyć paszportu, aktu urodzenia, dostarczyć fotkę oraz zapłacić £10 które to jest opłatą administracyjną i nie jest zwracane jeżeli aplikacja zostanie odrzucona.  Więcej szczegółów na stronie TfLu : 11-15 Zip Oyster photocard . Proszę potem kliknac na "How to Apply" i mamy dwie opcje "I live in London borough" oraz "I live outside London" ( to też dotyczy zagranicy, wybirera się miejsce odbioru i trzeba pokazać paszport dziecka z datą urodzenia. )

Są nadal w sprzedaży Dzienne Dziecięce Travelki w formie papierowej, w dwóch wersjach Peak (Anytime) i Off Peak. Cena takiej travelki zależy oczywiście od stref przez które chcemy jechać i tak np Peak (Anytime) strefy 1- 2 to £ 4.50 a na 1-3 i 1-4 to £5.70 na 1-6 to £8.50; w Off Peak natomiast koszt travelki na 1 czy 1-6 jest taki sam i wynosi £3.60. 

Uwaga na Koleji obowiązują inne zasady, darmowe przejazdy dla dzieci są tylko do 5 roku życia.

Studenci uczący się w Londynie mają prawo do zniżkowych biletów okresowych, ale trzeba byś studentem w akceptowanych placówkach – ich lista jest na stronie TfLu, oraz mieszkać w czasie studiowania w Londynie. Można sobie wyrobić kartę przez Internet wypełniając podanie (aplication form) dostarczając fotkę i dowód że jest się studentem – wydają to w placówkach edukacyjnych. Jest oczywiście opłata administracyjna £10, ale potem jest 30 % zniżki przy opłatach za Travelki okresowe.

Autobusy i Tramwaje dotykamy przy wsiadaniu żółtego czytnika w autobusie przy kabinie kierowcy, a przy tramwajach na przystanku tramwajowym. Na stacji Wimbledon jeśli jedziemy z tej stacji tramwajem trzeba dotknąć przy wejściu przez bramki  a potem także żółty czytnik na peronie ( jest to bowiem stacja gdzie można jechać także metrem i pociągiem, i chodzi o to, aby tylko skasowało za podróż tramwajem. Gdy jedziemy tramwajem do Wimbledonu to dotykamy czytnika na przystanku tramwajowym, z którego wyjeżdżamy, a potem tylko bramek na dworcu w Wimbledonie. Nie ma już w sprzedaży Dziennych Bus Passów, oraz tzw. Bus Saver tickets – karnetów, te ostatnie można nadal używać jeżeli ma się ich jakiś zapas. Tygodniowe, miesięczne i roczne Bus Passy są tylko na Kartach Oyster, papierowych już nie wydają.

W komunikacji miejskiej autobusowej nie ma podziału na strefy, Travelka pozwala na podróżowanie we wszystkich sterfach autobusami komunikacji miejskiej oznaczonymi znaczkiem Transport for London.

Uwaga od 6 lipca nie będzie można płacić w autobusach gotówką.

Opłata jednorazowa za przejazd autobusem to teraz: gotówką - £2.40 utrzymano cenę zeszłoroczną; natomiast podniesiono o 5 pensów opłatę Oysteką i teraz to jest £1.45; Daily Price Cap jak w ubiegłym roku £4.40. Tygodniowy Bus Pass (tylko dostępny na Oysterce) to £20.20. Jeżeli płacicie gotówką w autobusie to lepiej mieć odliczone pieniądze, bo kierowcy nie zawsze będą mieli wydać. Można płacić też kartami kredytowymi bezdotykowymi – i kasuje jak za użycie Oysterki.

Doładowanie Karty Oyster

Można to uczynić w każdym punkcie sprzedaży oznaczonym niebieskim symbolem Oyster, w kasie na każdej stacji metra i w automatach, także na dworcach kolejowych. Sprzedawcy mogą nam też powiedzieć ile mamy na karcie. Gdy podajemy kartę mówimy np. ile chcemy doładować funtów jeżeli używa się „pay as you go” - albo gdy chcemy tygodniową lub miesięczną Travelkę na Karcie Oyster to mówimy na ile czasu, na ile stref, i od kiedy ma zacząć działać. W automatach jest instrukcja jak to zrobić po polsku, ( w końcu nasz język jest na drugim miejscu)  i jest to dość proste.

Najpierw dotykamy żółtego czytnika kartą Oyster, tu pojawiają się opcje co chcemy zrobić : „pay as you go” , czy kupić Travelkę.

Opcja „pay as you go” pozwala na doładowanie pieniędzy, wybieramy z opcji na ekranie ile chcemy doładować, płacimy gotówką lub kartą i uwaga jeszcze raz dotykamy czytnika kartą Oyster aby ją zaktualizować – jest to ważne. Potem możecie jeszcze raz dotknąć czytnika i sprawdzić ile macie i czy zadziałało, na wszelki wypadek wciśnijcie „guzik” aby wydało też dowód wpłaty-doładowania.

Druga opcja Travelka – na tydzień i na miesiąc, do miesięcznej należy zarejestrować kartę aby ją chronić. Do tygodniowej nie trzeba tego robić. Wciskamy więc na ekranie, np. że chcemy tygodniową (7 dniową) i na ile stref i od kiedy ma być ważna – płacimy i znów dotykamy żółtego czytnika aby kartę zaktualizować. Można też doładować kartę przez Internet na stronie TfLu.

Przykładowe opłaty gotówka a Karta Oyster w systemie „pay as you go”

Strefa

Opłata gotówką

Oyster „pay as you go”

Peak

Off Peak

Peak Price Cap

Off Peak Price Cap

1

£4.70

£2.20

£2.20

£8.40

£7.00

1-2

£4.70

£2.80

£2.20

£8.40

£7.00

1-3

£4.70

£3.20

£2.70

£10.60

£7.70

1-4

£5.70

£3.80

£2.70

£10.60

£7.70

1-5

£5.70

£4.60

£3.00

£15.80

£8.50

1-6

£5.70

£5.00

£3.00

£15.80

£8.50

2-3

£4.70

£1.60

£1.50

£10.60

£7.70

2-6

£5.70

£2.70

£1.50

£15.80

£8.50

 

Przykłady opłat za Travelki okresowe (Anytime and Day Off Peak – tylko papierowe; Tygodniowe i dłuższe mogą być na Oysterce)

Travelka

Strefa

Day Anytime

Day Off Peak

Tygodniowa

Miesięczna

roczna

1 i 1-2

£9.00

£8.90

£31.40

£120.60

£1256

1-3

£11.40

£8.90

£36.80

£141.00

£1472

1-4

£11.40

£8.90

£45.00

£172.80

£1800

1-5

£17.00

£8.90

£53.40

£205.10

£2136

1-6

£17.00

£8.90

£57.20

£219.70

£2288

2-3

£11.40

£8.90

£23.60

£90.70

£944

2-6

£17.00

£8.90

£39,20

£150.60

£1568

Wpisy na rok 2015  bo nie udało się zmieścić w jednym tutaj

http://imigrantka.blox.pl/2015/01/Transport-w-Londynie-na-rok-2015-cz-1.html

i tutaj http://imigrantka.blox.pl/2015/01/Transport-w-Londynie-na-rok-2015-cz-2.html

 

 

Najczęściej zadawane pytania:

  • Co się bardziej opłaca Travelka czy Oysterka? To naprawdę zależy jakie macie plany, czy jest to urlop, czy tu chcecie zamieszkać, czy to jest jeden pobyt, itp. Musicie popatrzeć na ceny i sami zdecydować bo ja nie jestem tego w stanie za was zrobić. Czasem opłaca się zainwestować w Oysterkę a czasem nie.
  • Jak dojechać z … do… ? Podaje linki do mapek metra i kolei, proszę tam sprawdzić. Na stronie TfLu jest też specjalna strona „Journey planner „ na której to można sobie dokładnie sprawdzić podając różne wiadomości np. stacje metra, nazwy atrakcji turystycznej, a najlepszym sposobem jest podanie kodu pocztowego.
  • Hotele – najlepsze strony, których sama używam podróżując po Wielkiej Brytanii to Tripadvisor, expedia proszę tam zajrzeć.
sobota, 26 stycznia 2013

 

Nareszcie nam podłączyli Internet i mogę wrócić do blogowania.

Jak zwykle Nowy Rok to nowe ceny w londyńskim transporcie i trochę zmian.

Na początku jednak wyjaśnię trochę terminologii, bo zawsze się pojawiają jakieś pytania w tej sprawie.

Londyn jest podzielony na 6 stref głównych (na niektórych liniach są dodatkowe  strefy podmiejskie) i opłata za przejazd zależy przez ile i jakie strefy przejeżdżamy. Miasto ma różne rodzaje transportu: Tube (metro),  autobusy, DLR czyli Docklands Light Railway,  Tram (tramwaje), National Rail (czyli koleje) oraz London Overground - kolejka, która kiedyś nazywała się Silverlink.

TfL to skrót od Transport for London , ich strona ma szereg przydatnych informacji min. o naprawach i niedogodnościach w transporcie, można dowiedzieć się jak i czym dojechać z jednego miejsca w Londynie do drugiego, sprawdzić rozkład jazdy itp... polecam.

Travelcard – Travelka to bilet wielokrotnego użycia i można go kupić na jeden dzień, tydzień, miesiąc i rok ( nie ma biletów weekendowych). Może to być papierowy bilet, albo można go mieć na karcie Oyster. Tavelka jednodniowa ma dwie opcje - "Anytime" i "Off Peak", jest dostępna tylko w wersji papierowej, na Oysterce natomiast jest tzw. Price Cap. Mamy więc Travelkę jednodniową w wersji "Anytime" – całodzienną, bo ważna jest przed 9:30 (w tzw. Peak Time) i jest przez to droższa, oraz Day Off-Peak, czyli podróż się ma się zacząć po 9:30 rano. Travelka jednodniowa jest ważna do 4:30  rano następnego dnia - tak, żeby móc do domu wrócić nocnym autobusem.  Metro i koleje w większości zamierają około północy.

Travelka obejmuje: metro, autobusy (miejskie), tramwaje, DLR, overground, National Rail.  

Peak time - czyli godziny szczytu w transporcie - to czas w ciągu dnia, gdy jest największy tłok, bo ludzie jadą do pracy, szkoły a potem z pracy i szkoły itp. Peak time  to czas przed godziną 9:30 od poniedziałku do piątku oraz miedzy 16:00 a 19:00 dla opłat jednorazowych.

Off Peak -  to po godzinie 9:30, oraz weekendy i dni świąteczne.

Karta Oyster – to taki plastikowy bilet wielokrotnego użytku, można mieć na niej travelkę tygodniową, miesięczną i roczną, albo można naładować sobie pieniądze i płacić za każdy przejazd -  nazywa się to „pay as you go” (karta przedpłacona). Wychodzi taniej niż płacenie gotówką w autobusie, czy kupowanie pojedynczego biletu na metro itp. Karta Oyster jest wydawana za kaucją £5,  którą można odzyskać jak się kartę odda (na każdej stacji metra lub w puntach sprzedaży, które są oznaczone niebieskim symbolem tej karty). Można jej używać w autobusach - wsiadając dotykamy żółtego czytnika przy kabinie kierowcy; w metrze, pociągach, DLR  i na Overgroundzie - dotykamy czytnika przy wchodzeniu i wychodzeniu na stacji początkowej i docelowej. Opłata za przejazd autobusem jest stała, nie zależy od ilości przejechanych przystanków, więc dotykamy czytnika tylko raz. W metrze, pociągach, DLR, overgroundzie jest zmienna, więc dotykamy dwa razy.

System „pay as you go” kasuje nas za odbytą podróż (metrem, pociągiem itd), dlatego ważne jest aby dotknąć czytnika, gdy zaczynamy podróż - w ten sposób sygnalizujemy, gdzie jest początek, a potem na stacji docelowej znów dotykamy, sygnalizując - to jest koniec naszej podróży. Na niektórych stacjach są na peronach różowe czytniki - to dla zasygnalizowania systemowi jaką trasą jedziemy, gdy się przesiadamy i omijamy np. 1. strefę (bo wtedy nas mniej skasuje za podróż). Jeśli zapomnimy dotknąć wsiadając, to w razie kontroli,  nawet z wystraczającymi funduszami na karcie, zostaniemy potraktowani jak pasażer "na gapę". Natomiast  jeżeli zapomnimy dotknąć przy wyjściu (gdy np. bramki są otwarte lub jest tylko czytnik na ścianie), to automatycznie skasuje z karty opłatę za całodzienną Travelkę, nawet jeżeli przejechaliśmy tylko jedną stację.

Price Capping – to taki system na karcie Oyster (pay as you go), który powoduje, że nie zapłaci się  więcej używając Oysterki, niż gdyby się kupiło papierową Travelkę. Patrząc teraz na ceny, muszę stwierdzić, że powrócono do systemu sprzed paru lat i koszt Daily Cap na Oysterce jest mniejszy niż dzienna Travelka. Wracają do intensywnego zachęcania ludzi do używania Oysterek. Oczywiście jest tu też opcji Peak and Off Peak time.

Doładowanie Karty Oyster

Można to uczynić w każdym punkcie sprzedaży oznaczonym niebieskim symbolem Oyster, w kasie na każdej stacji metra i w automatach, także na dworcach kolejowych. Sprzedawcy mogą nam też powiedzieć ile mamy na karcie. Gdy podajemy kartę mówimy np. ile chcemy doładować funtów jeżeli używa się „pay as you go” - albo gdy chcemy tygodniową lub miesięczną travelkę na Karcie Oyster to mówimy na ile czasu, na ile stref, i od kiedy ma zacząć działać. W automatach jest instrukcja jak to zrobić po polsku, ( w końcu nasz język jest na drugim miejscu)  i jest to dość proste. Najpierw dotykamy żółtego czytnika kartą Oyster, tu pojawiają się opcje co chcemy zrobić : „pay as you go” , czy kupić travelkę. Opcja „pay as you go” pozwala na doładowanie pieniędzy, wybieramy z opcji na ekranie ile chcemy doładować, płacimy gotówką lub kartą i uwaga jeszcze raz dotykamy czytnika kartą Oyster aby ją zaktualizować – jest to ważne. Potem możecie jeszcze raz dotknąć czytnika i sprawdzić ile macie i czy zadziałało, na wszelki wypadek wciśnijcie „guzik” aby wydało też dowód wpłaty-doładowania. Druga opcja Travelka – na tydzień i na miesiąc, do miesięcznej należy zarejestrować kartę aby ją chronić. Do tygodniowej nie trzeba tego robić. Wciskamy więc na ekranie, że chcemy tygodniową (7 dniową) i na ile stref i od kiedy ma być ważna – płacimy i znów dotykamy żółtego czytnika aby kartę zaktualizować. Można też doładować kartę przez Internet na stronie TfLu.

Dzieci do lat 10 jeżdżą za darmo ( autobusem, tramwajem, DLR, overgroundem i metrem) , jeśli są pod opieką rodziców albo osoby dorosłej (do 4 dzieciaków na jednego dorosłego), a gdy mają same używać transportu można im wyrobić kartę Oyster dla dzieci, jest tu opłata administracyjna £10 i trzeba dostarczyć zdjęcie, dobrze jest taką kartę wyrobić jeśli dzieciak wygląda na więcej niż 10 lat. Na koleji jest troche inaczej i bardziej skomplikowane szczegóły na National Rail w TfL i chyba się bardziej opłaca kupić dzienną dziecięcą travelkę jeżeli dużo się jeździ pociągami.  Najlepiej zapytać się na stacji jak się kupuje bilety, wybierają opcję najkorzystniejszą dla podróżnika.

Dzieciom 11-15 najlepiej wyrobić Zip Oyster photocard, z nią mają dzieciaki darmowe przejazdy autobusami i tramwajami oraz „pay as you go” na dziecięcych taryfach w metrze, DLR, pociągach i Overgroundzie. Trzeba złożyć aplikację przez Internet lub na poczcie. Trzeba udowodnić wiek, można użyć paszportu, aktu urodzenia, dostarczyć fotkę oraz zapłacić £10 które to jest opłatą administracyjną i nie jest zwracane jeżeli aplikacja zostanie odrzucona.  Więcej szczegółów na stronie TfLu : 11-15 Zip Oyster photocard  a składanie aplikacji http://www.tfl.gov.uk/tickets/14310.aspx#tkt-tab-panel-3

Można też kupić dzienną papierową travelkę dziecięcą Off Peak £ 3.40 na strefy 1-6 a Anytime £ 8.20 na te same strefy. Do tego nie jest potrzebna ta karta, bo Jednodniowa Dziecięca Travelka jest  sprzedawana tylko w formie papierowej.

Ceny w systemie pay as you go dla dorosłych, studentów z 11-15 Zip Oyster photocard i ceny travelek dla dzieci.   Price Capping i tygodniowe travelki są tylko z tą Zip Oysterką. 

Studenci uczący się w Londynie mają prawo do zniżkowych biletów okresowych, ale trzeba być studentem w akceptowanych placówkach – ich lista jest na stronie TfLu, oraz mieszkać w czasie studiowania w Londynie. Można sobie wyrobić kartę przez Internet, wypełniając podanie (aplication form) dostarczając fotkę i dowód że jest się studentem – wydają to w placówkach edukacyjnych. Jest oczywiście opłata administracyjna £10, ale potem jest 30 % zniżki przy opłatach za Travelki okresowe.

Bilety studenckie

Autobusy i Tramwaje: dotykamy przy wsiadaniu żółtego czytnika, w autobusie przy kabinie kierowcy, a jadąc tramwajem na przystanku tramwajowym. Na stacji Wimbledon, jeśli jedziemy z tej stacji tramwajem trzeba dotknąć przy wejściu przez bramki,  a potem także żółty czytnik na peronie ( jest to bowiem stacja gdzie można jechać także metrem i pociągiem, i chodzi o to aby tylko skasowało za podróż tramwajem). Gdy jedziemy tramwajem do Wimbledonu, to dotykamy czytnika na przystanku tramwajowym z którego wyjeżdżamy, a potem tylko bramek na dworcu w Wimbledonie. Nie ma już w sprzedaży Dziennych Bus Passów, oraz tzw. Bus Saver tickets – karnetów, te ostatnie można nadal używać jeżeli ma się ich jakiś zapas. Tygodniowe, miesięczne i roczne Bus Passy są tylko na Kartach Oyster, papierowych już nie wydają.

Opłata jednorazowa to £2.40 gotówką, gdy płacimy Oysteką „pay as you go” to skasuje nam tylko £1.40, dzienny Price Cap to £4.40. Tygodniowy Bus Pass to £19.60, miesięczny £75.30 a roczny £784. Jeśli płacicie gotówką, to lepiej mieć odliczoną kwotę, bo nie zawsze kierowca ma resztę do wydania.

Nowością jest możliwość płacenia w autobusach kartami płatniczymi (kredytowymi, debetowymi) , które mają funkcję bezdotykową, dotykamy nią żółtego czytnika, kasuje £1.40 z karty (jak z Oysterki) i nie trzeba szukać drobnych.  W centralnym Londynie można kupić bilet przed wejściem do autobusu, na ulicach są specjalne maszyny, ale mają one zniknąć w tym roku. Powodem jest fakt, że tylko 1% pasażerów kupuje teraz bilety za gotówkę, w porównaniu do 20% w 2003 roku, gdy te maszyny biletowe zostały wprowadzone. Większość ludzi używa Kart Oyster, bo tak jest taniej, a teraz po wprowadzeniu możliwości płacenia bezdotykową kartą kredytową lub debetową, pewnie się okaże że utrzymanie tych maszyn jest droższe niż są one tego warte (£1.9 miliona funtów rocznie to kosztuje).

Przykładowe opłaty gotówka i Kartą Oyster w systemie „pay as you go”:

Strefa

Opłata gotówką

Oyster
  „pay as you go”

Peak

Off Peak

Peak
  Price Cap

Off Peak
  Price Cap

1

£4.50

£2.10

£2.10

£8.40

£7.00

1-2

£4.50

£2.80

£2.10

£8.40

£7.00

1-3

£4.50

£3.20

£2.70

£10.60

£7.70

1-4

£5.50

£3.80

£2.70

£10.60

£7.70

1-5

£5.50

£4.60

£3.00

£15.80

£8.50

1-6

£5.50

£5.00

£3.00

£15.80

£8.50

2-3

£4.50

£1.60

£1.50

£10.60

£7.70

2-6

£5.50

£2.70

£1.50

£15.80

£8.50

 

Przykłady opłat za Travelki okresowe

Travelka

Strefa

Day Anytime

Day Off Peak

Tygodniowa

Miesięczna

roczna

1 i 1-2

£8.80

£7.30

£30.40

£116.80

£1216

1-3

£11.00

£8.00

£35.60

£136.80

£1424

1-4

£11.00

£8.00

£43.60

£167.50

£1744

1-5

£16.40

£8.90

£51.80

£199

£2072

1-6

£16.40

£8.90

£55.60

£213.60

£2224

2-3

£11.00

£8.00

£23.00

£88.40

£920

2-6

£16.40

£8.90

£38

£146

£1520

Mapy metra, DLR itd  i strefy Oyster

I to by było na tyle ...

Ceny na rok 2014 we wpisie http://imigrantka.blox.pl/2014/02/Transport-w-Londynie-2014.html

niedziela, 08 stycznia 2012

Zgodnie z wieloletnią już tradycją zostały podniesione opłaty za przejazdy transportem publicznym w Londynie i tak drogie już bilety stały się jeszcze droższe i tylko pozostaje pytanie co oni robią z tymi pieniędzmi bo jak zwykle nam obiecują że to na unowocześnienie i ulepszenie ale jakoś nie bardzo im to wychodzi. Ludzka cierpliwość jest już bardzo napięta ale nie bardzo wiadomo co zrobić bo trzeba do pracy dojechać a jak Cię złapią bez biletu to płacisz karę ale jak oni odwołują pociągi albo mają kolosalne spóźnienia to podróżny tylko sobie może pomarudzić pod nosem bo obiecane kompensaty to jak gruszki na wierzbie, niby o nich mówią ale jakoś ich nie widać.

Wyjaśniałam już parę razy o strefach i zasadach używania transportu w Londynie, ale przypomnę tak pokrótce. Londyn jest podzielony na 6 stref (w niektórych rejonach podmiejskich są dodatkowe strefy) i cena biletu zależy od tego przez ile stref jedziesz i przez jakie strefy, z wyjątkiem autobusu bo tu jest stała opłata za kurs.

Trochę terminologii.

Travelcard (Travelka) to bilet wielokrotnego użytku może być na jeden dzień, tydzień, miesiąc i cały rok. Można je kupić na każdej stacji metra, kolejowej i sklepach z oznaczeniami Transport for London. Mogą to być bilety papierowe a można też ją mieć na karcie Oyster.

Karta Oyster to plastikowa karta wielkości karty kredytowej taki bilet wielokrotnego użytku, można sobie na niej zakupić bilet okresowy od tygodniowego do rocznego przy bilecie miesięcznym trzeba ją zarejestrować. Bilet miesięczny można tu kupić każdego dnia i liczony jest on od dnia zakupu lub jaki się sobie wybierze przez miesiąc, czyli nie trzeba kupować na początku każdego miesiąca. Na karcie Oyster można też mieć zgromadzone fundusze i płacić tylko za dany przejazd jeżeli nie korzystamy z transportu zbyt często i nie opłaca nam się kupować Travelki. Zasada jest taka że w autobusach dotykamy specjalnej płytki przy kierowcy i automatycznie kasuje z karty za przejazd a przy płytce pojawia się zielone światełko, w metrze czy na kolei dotykamy przy wejściu i wyjściu nawet jak są otwarte bramki bo inaczej automatycznie skasuje z karty za całodzienne użycie czyli jak za Travelkę.

Daily Price Cap – to specjalny system na karcie Oyster który powoduje że używając jej w ciągu dnia nigdy nie zapłacimy więcej niż gdybyśmy kupili papierową Travelkę po prostu kasuje nas dopóki nie osiągniemy stawki albo za dzienny przejazd autobusem gdy tylko jeździmy autobusami ( Uwaga nie można już kupić papierowego Bus Passa na jeden dzień) albo ceny dziennej Travelki na dane strefy.

Jeżeli macie Travelkę na karcie Oyster na określone strefy a musicie wykonać dodatkową podróż to możecie sobie doładować gotówkę i użyć jej do zapłaty po prostu was skasuje za podróż od granicy strefy do miejscy gdzie wysiądziecie.

Karta Oyster jest wygodna ale trzeba za nią zapłacić zastaw (£3), który teoretycznie powinno się odzyskać gdy zwracamy kartę. Można ją kupić na stacjach metra, w sklepach ze znakiem Oyster oraz przez Internet.

Peak and Off Peak – to określenia na godziny szczytu gdy jest największy ruch czyli przed 9.30 rano bo wszyscy jadą do szkoły i pracy i w godzinach 16-19 bo wszyscy wracają i w tym czasie jednorazowe przejazdy i Travelka dzienna obejmująca ten czas jest droższa. Off Peak to pozostały czas w ciągu dnia i wieczora, kiedy to jest taniej.

Komunikacja Autobusowa – opłata u kierowcy gotówką £2.30 a kartą Oyster £1.35 Daily Price Cap £4.20, Uwaga w centralnym Londynie nie można kupić biletu u kierowcy trzeba to zrobić w automatach ustawionych przy przystankach. Lepiej jest też mieć odliczone pieniądze bo kierowcy nie zawsze mają wydać. Tyle samo kosztuje podróż tramwajem w południowym Londynie. Tygodniowy Bus Pass to £18.80, miesięczny £72.20 a roczny £752. Dzieci do lat 11 podróżują za darmo, starszym można wyrobić uczniowskie Travelki na poczcie lub przez Internet na stronie Transport for London

 

strefy

Opłata gotówką

Oyster  Peak

Oyster Off Peak

Travelka Peak

Travelka Off Peak

Travelka na tydzień

1

£4.30

£2.00

£2.00

£8.40

£7.00

£29.20

1-2

£4.30

£2.70

£2.00

£8.40

£7.00

£29.20

1-3

£4.30

£3.10

£2.60

£10.60

£7.70

£34.20

1-4

£5.30

£3.60

£2.60

£10.60

£7.70

£41.80

1-5

£5.30

£4.40

£2.90

£15.80

£8.50

£49.80

1-6

£5.30

£4.80

£2.90

£15.80

£8.50

£53.40

Strona TfL (Transport for London) ma też informacje w języku polskim

Nowy wpis na rok 2013



wtorek, 11 stycznia 2011

Zgodnie z tradycją podniesione zostały opłaty za przejazdy transportem publicznym w stolicy Wielkiej Brytanii. Mówią nam, że to aby unowocześnić transport i ulepszyć, ale człowiek się bardzo denerwuje gdy stoi długo na przystanku czekając na autobus a potem jak przyjedzie to nie może się do niego zmieścić bo taki tłok - zwłaszcza w godzinach szczytu a tu niestety ludzie jak wejdą do autobusu to stają i się nie przemieszczają i tak czasem autobus przemknie obok przystanku i przód jest załadowany a z tyłu są wolne miejsca. Głównymi winowajcami w takich przypadkach są dzieci i nastolatki jadące do szkół, wejdą i stoją jak te kołki w płocie! Nerwy mnie biorą jak mawiała moja koleżanka ze studiów, bo ja płacę za przejazd a one nie, bo ich darmowe przejazdy to z moich podatków a jeszcze traktują autobusy jak ich prywatne własności, siadają na dwóch siedzeniach, w stylu ja i moja torba itp., krzyczą, bo nie umieją mówić normalnie o rany zaczynam brzmieć jak zatwardziała i wiecznie marudząca staruszka ha ha, ale na mojej trasie mam trzy szkoły i codziennie zmagam się z ich uczniami, a są to szkoły państwowa, prywatne i jedna katolicka, ale chyba zasad dobrego wychowania to w nich wcale nie uczą.

Wróćmy do cen.

Karta Oyster może być biletem sezonowym albo można mieć ją w systemie Pay as You Go czyli płacić nią za każdą podróż używając pieniędzy które wcześniej na nią wpłaciliśmy (Karta Oyster Przedpłacona). Aby nie zapłacić więcej niż kupując Travelcard wprowadzono tzw Price Cap, który powoduje że gdy dojdziemy do ceny dziennej Travelki przestaje nam kasować pieniądze.

Przejazd autobusem, wszystkie strefy, jednorazowa podróż płacone gotówką £2.20, uwaga trzeba mieć drobne. Używając karty Oyster w systemie Pay as You Go £1.30. Jeśli cały dzień jeździmy autobusem to maksymalnie nam skasują na karcie Oyster £4. Bilet 7 dniowy tzw Travelka na autobusy to £17.80. Uwaga już od roku nie można kupić jednodniowej Travelki tylko na autobusy trzeba kupić sobie kartę Oyster i płaci się £5 zastaw za wydanie karty.

Jak już pisałam w ubiegłym roku Londyn jest podzielony na 6 stref (są jeszcze dodatkowe na niektórych liniach) i od tego zależy ile zapłacimy, przez jakie strefy przejeżdżamy. Oczywiście im więcej stref i im bliżej centrum jedziemy tym drożej płacimy. Płacimy więcej jeżeli podróżujemy w godzinach szczytu (Peak) Poniedziałek – Piątek przed godziną 9:30 rano oraz między 16-19, pozostały czas to tzw Off Peak. Cena Travelki (Travelcard) i maksymalne skasowanie na karcie Oyster w systemie Pay as You Go jest taka sama i różni się tylko strefami przez które przejeżdżamy.

Oto cennik generalny, czasem może się opłata za jednorazowy przejazd trochę różnić zależy od trasy jaką jedziemy.

Ceny na metro

strefy

Opłata gotówką

Oyster  Peak

Oyster Off Peak

Travelka Peak

Travelka Off Peak

Travelka na tydzień

1

£4

£1.90

£1.90

£8

£6.60

£27.60

1-2

£4

£2.50

£1.90

£8

£6.60

£27.60

1-3

£4

£2.90

£2.50

£10

£7.30

£32.20

1-4

£5

£3.40

£2.50

£10

£7.30

£39.40

1-5

£5

£4.10

£2.70

£15

£8

£47

1-6

£5

£4.50

£2.70

£15

£8

£50.40

Karty Oyster można też już od roku używać w pociągach na trasach w obrębie Londynu tzw Greater London. Ceny za poszczególne przejazdy są trochę inne niż te na metro, ale ceny Travelek jednodniowych i okresowych są takie same. Oto parę przykładów porównania, kiedy płacimy w kasie a używając Oystera w systemie Pay as You Go:

Strefy

Opłata w kasie

Oyster Peak

Oyster Off Peak

1

£2.20

£2

£1.50

1-2

£2.60

£2.20

£1.70

1-4

£4

£3.30

£2.30

1-6

£5.50

£5.20

£3.20

2-6

£3.70

£3.40

£2.20

3-6

£3.30

£2.90

£2

4-6

£2.80

£2.30

£1.70

Jeżeli się wybieracie do Londynu na wycieczkę to warto wiedzieć, że możecie kupić sobie kartę Oyster albo travelkę przez Internet i zostanie ona dostarczona do domu, trzeba jednak zrobić to odpowiednio wcześnie bo dostawa zajmuje 7 – 12 dni.

Kartę Oyster można sobie doładować na każdej stacji metra i w wielu sklepach tzw. Corner Shop mają one znak na oknie, że jest tam taka możliwość, na stacjach kolejowych nie jest to jeszcze możliwe z wyjątkiem, gdy jest to też stacja metra np. Richmond, ale z kolei na stacji Waterloo nie można tego dokonać w kasach biletowych na dworcu trzeba zejść (zjechać) pod ziemię do kas metra.

Na stronie Transport for London jest polska strona z bardziej szczegółowymi informacjami.

 Wpis o cenach na rok 2012

wtorek, 05 stycznia 2010
Nowy rok i nowe ceny za przejazdy transportem, czyli metrem, autobusem, koleją i tramem w Londynie, niby nie ma inflacji ale bilety podrożały no i gdzie tu sprawiedliwość. Jedyne udogodnienie to, że teraz można używać karty przejazdowej Oyster - pay as you go jeżdżąc koleją. Do tej pory tylko bilety sezonowe na Oysterze działały w sieci pociągowej.
Flag Counter